کدخبر : 606
تاریخ مخابره :      ۱۳۹۷/۷/۱۳ - ۱۹:۰۷
تعداد بازدید :    615
معاون فرهنگی وزیر علوم :
رضایتمندی دانشجویان از سطح علمی اساتید بالاتر از میانگین است.

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان رضایتمندی دانشجویان نسبت به روزآمدی دانش استادان خود از سطح میانگین بالاتر بوده و گزارش های ادعایی درباره کاهش سطح علمی اساتید، غیرقابل استناد است.

غلامرضا غفاری روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار دانشگاه ایرنا ضمن رد ادعاهایی مبنی بر به روز نبودن دانش علمی اساتید در برخی دانشگاه ها با استناد به نتایج پیمایش مرکز مطالعات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نتایج پیمایش صورت گرفته نشان می دهد که رضایت دانشجویان از سطح علمی اساتید نه تنها کم نیست بلکه بالاتر از حد میانگین درنظر گرفته شده نیز قرار دارد.
وی افزود: در این پیمایش سطح رضایتمندی دانشجویان از به روز بودن دانش اساتید خود 3.11 بوده است که از سطح میانگین یعنی 2.5 بالاتر اعلام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه به طور کلی سطح رضایت دانشجویان از بسیاری از ویژگی های اساتید خود از میانگین آن بالاتر است، عنوان کرد: ارزیابی دانشجویان از ویژگی هایی چون توانایی انتقال دانسته ها، در دسترسِ دانشجو بودن، رابطه صمیمانه با دانشجویان، مسئولیت پذیری و علاقه مندی به آموزش بالاتر از میانگین قرار داشت.

وی افزود: بنابراین برخی گزارش و ادعاها در فضای رسانه ای کشور مبنی بر نارضایتی دانشجویان از سطح دانش اساتید یا کاهش کیفیت علمی اساتید، گزارش های متقن و قابل استنادی نیستند و داشته های آماری و مشاهدات ما با این گزارش ها همخوانی ندارد.

غفاری همچنین با اشاره به وجود برخی تفاوت های نسلی میان اساتید و دانشجویان اعلام کرد: اگر چه نمی توان وجود برخی تفاوت ها میان نسل قدیم و جدید در برخی اطلاعات را نادیده انگاشت اما به طور کلی صلاحیت علمی و عملکرد اساتید به ویژه در دانشگاه های بزرگ کشور ثابت شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی بهره مندی از ظرفیت اساتید دانشگاهی در حل چالش های کشور عنوان کرد: در یک سال اخیر برنامه و طرح هایی با هدف پیوند دانشگاه ها با حوزه صنعت و جامعه تدوین و تهیه شده است و توجه به دانشگاه ها و تاثیر آنها در حل مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در حال افزایش است.

معاون وزیر علوم گفت: اجرای چنین برنامه هایی پای اساتید را به مسائل و مشکلات جامعه باز کرده و می توان از ظرفیت های آنها در حل این مسائل استفاده کرد.

به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، حجم تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در 6 ماهه نخست سال 2018 میلادی حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است.

بر اساس گزارش های این پایگاه، ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از 22 درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.