کدخبر : 360
تاریخ مخابره :      ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید :    4929

گزارش سفر ریاست مرکز جذب اعضای هیات علمی به دانشگاه ارومیه

 

بسمه تعالی

خلاصه اظهارات و پاسخ های رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه

 

اسلام از روز تولد همبستگی خود را با علم و دانش اعلام کرد و پیامبر گرامی نخستین سخنش با مسئله علم و دانش شروع شد (( اِقرا بِاسمِ ربّک الخَلق ))

لکن این پیوند بین دین و دانش، وفق مصالح دشمنان پیامبر اکرم ارزیابی نشد و مورد هدف آنان قرار گرفت و تمام تلاش ها برای اینکه دین در یک طرف واقع شود و علم در طرف دیگر به کار بسته شد، و کوشیدند از شکاف ساختگی بین این دو بهره ببرند، و هردو را کم مایه و کم ثمر سازند. رسالت ما این بوده که این ذهنیت را طرد و تصحیح کنیم و جامعه را به همان چیزی رهنمون سازیم که اسلام بنای آن را گذاشته و بین دین و دانش مرزها را برداریم و دین را مدافع دانش و دانش را پشتیبان دین بدانیم.

از دیر زمان افتخار هر دوگروه ( دینداران و دانشیان) خدمت گذاری به یکدیگر بوده است، دینداران افتخارشان اینست که به اهل علم و دانش خدمت کنند، بالاترین فضیلت دینی و عبادت و تقرب، خدمت به اهل علم ودانش است، اهل علم و دانش نیز افتخارشان این است که هرچه دارند در اختیار دینداران و دین قرار دهند، ولی تحقق خارجی و واقع این موضوع به دلیل دشمنی ها و ذهنیت هایی که بر اساس کینه ها ایجاد شده با چالش مواجه شده است. ما و شما این افتخار را داریم که هم توانستیم دستی بر دانش داشته باشیم و یا معلّم و یا متعلّم باشیم ودر عین حال لباس خدمت گذاری به اهل دانش را پوشیده باشیم. هرکسی و هر شخصی در جامعه شغلی دارد و اینکه نصیب بنده و شما این شده باشد که خدمت نماییم به اساتید دانشگاه که برگزیدگان یک جامعه علمی هستند و ما زمینه را برای کار آن ها فراهم می کنیم و این زمینه سازی را با افتخار انجام می دهیم و خدا راشاکریم که ما را در این مسیر قرارداد و کمک به این برگزیدگان را در حظّ و بهره ما قرار داد. دید و نگاه ما تسهیلی است و ما نمی خواهیم مانع تراشی و دست انداز در مسیر و راه متقاضیان هیئت علمی ایجاد کنیم و نمی خواهیم هول و هراس و دلهره برای آن ها ایجاد کنیم، ما دوست داریم کارگزاران جذب کسانی باشند که در دانشگاه ها هر شخصی هر نگرانی پیدا می کند به سراغ آنان برود و بگوید بهترین ها، صمیمی ترین ها و راحت ترین ها و دست پاک ترین ها این افراد هستند که در جذب خدمت می کنند و هرکاری که به عنوان کمک از دستشان بر می آید انجام می دهند، کار راه انداز و امین هستند. در واقع این چهره را از همکارانمان می طلبیم و چهره بن بست تراشی، مانع گذاری و سخت گیری و مچ گیری را نمی پسندیم، ولی درعین حال وظایفی داریم که باید دغدغه حُسن انجام آن را داشته باشیم و با استفاده از شرایط و راه کارهای قانونی کار گشایی کنیم و اینطوری هم نیست که هر دعوتی را بتوانیم اجابت کنیم.

امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند: «انّکُم لَن تَسعوا النّاسَ بِاموالِکُم وانفسکم فالقوهم بِطَلاقَهِ الوَجه و حُسنِ الکَلام»

شما که نمی توانید هرکسی هرچیزی گفت هرکاری برایش کنید ولی کاری می توانید کنید و آن هم اینست که با چهره ی باز و متبسّم و با زبان نیکو با آن ها برخورد کنید و در عین حال محدوده ی اختیارات و وظایف خود را نیز برای مراجعین بیان نمایید، توقع ما از شما دوستان و همکاران عزیز: این است که با همه ی کسانی که به شما مراجعه می کنند صمیمی و دوستانه برخورد کنید و رفتاری نیکو داشته باشید.

کانون حساسیت مرکز جذب در این است که هیچ ترجیح و تفاضلی بین افراد و متقاضیان نباید داشته باشیم، برای کسی نباید کار ویژه ای انجام دهیم، برای همه باید نیکو باشیم، خدایی نکرده مسائلی مربوط به خارج از وظایف و بِده و بِستان هایی که خارج از وظایف و روابط کاری ایجاد شود، ما هرجا نشان آن را ببینیم و یا بیابیم، برخورد قاطع می کنیم هرچند که در ادارات ما عُرف شده است ولی در مرکز جذب ما چنین عرفی را نمی پذیریم.

ما برای اینکه بهتر بتوانیم خدمات خود را ارائه نماییم، شکل خدمات الکترونیکی و سامانه ای را انتخاب کردیم که می تواند کار را سهل و آسان نماید اما بهره برداری از آن مستلزم آموزش و آشنایی است ولی اگر با این سامانه و امور  آشنایی پیدا نکنید، کار بسیارسخت و پیچیده ای می شود لذا برای آشنایی شما همـکاران عزیز در مرکـز جـذب برنامه های متنوع آموزشی حضوری، متنی و صوت و تصویری تدارک دیده اند.

آیین نامه ارتقا در شکل جدید، سخت گیرانه ترشده بود، ما سطح امتیازات مورد توقع تبدیل وضعیت را کاهش دادیم تا تبدیل وضعیت مقداری آسانتر شود تا افراد در زندگی شان کمتر دچار دلهره و تزلزل شوند، مسئله رتبه علمی یک موضوعی است و مسئله اینکه فرد بداند موقعیت استخدامی ثبت شده ای دارد مسئله دیگری است، اما عده ای از این سیاست به شدت استقبال و اظهار خرسندی می نمایند و گروهی هم آن را به معنی بی توجهی به کیفیت تلقی می‏نمایند.به نظر می رسد خوب است هردوگروه ادلّه خود را مکتوب نمایند و اگر پیشنهادی ضمیمه نمایند تا تبدیل وضعیت به یک پیشنهاد متمم شود و در دستور بررسی هیأت محترم عالی جذب قرار گیرد.

در گذشته تمدید یا عدم تمدید قرارداد پیمانی در هرسال در اختیار رییس دانشگاه بود ولی از سال 95 ابلاغ شد که این کار در هیأت اجرایی جذب دانشگاه انجام شود، البته نظر گروه و دانشکده نیز در پرونده درج می شود امّا به عنوان مشورت، نه به عنوان اصل، بلکه در هیأت اجرایی با در نظرگرفتن همه اطلاعات مندرج در پرونده و به صورت مستقل رأی دهد و پس از آن ذینفع اگر اعتراض به رأی هیأت اجرایی داشت، یکبار در خواست تجدید نظر در هیأت اجرایی می کند، اگر رأی هیأت اجرایی نتوانست اعتماد ذینفع را جلب کند، وی می‏تواند‏ درخواست تجدید نظر از هیأت مرکزی نماید، و اگر هم رأی هیأت مرکزی مورد قبول او نبود، باز هم می تواند درخواست تجدید نظر در هیأت عالی جذب نماید.

برای مؤسساتی که بیش از 50 عضو هیأت علمی دارند، هیأت اجرایی جذب مستقل پیش بینی کردیم و برای مؤسساتی که کم تر از 50 عضو هیأت علمی دارند، می توانند به دانشگاه هایی مراجعه کنند که هیأت اجرایی دارند و کارهای مربوط به پرونده ها را انجام می دهند، دانشگاه مادر در استان و یا اینکه هیأت جذب استانی که در یک استان تشکیل شده است می تواند از گزینه ها باشد، که ما برای آذربایجان غربی و شرقی یک هیأت در نظر گرفتیم.

اصیل ترین اصولی که ما در جریان رسیدگی به پرونده ها به آن پایبند هستیم عبارتند از سه(3)اصل:

1-      کرامت : نحوه ی مصاحبه طوری نباشد که فرد احساس حقارت کند، سوال تحقیرآمیزی نپرسید از کسی و نحوه ی پاسخگویی کارشناسان توأم با تکریم باشد.

2-     شفافیت: سایتی را بوجود آوردیم که هر فرد هرمشکلی داشته باشد، به صورت شفاف به فرد گفته شود، به فرد اجازه ی دفاع می دهیم چه در بخش عمومی و چه در بخش علمی.

3-    سرعت: تکلیف متقاضی باید به سرعت مشخص شود، نه اینکه پرونده از سال 90 بماند و افراد را سرگردان کنیم، ما این مورد را نمی پذیریم.

مدت زمانی که برای یک پرونده در قانون مشخص شده است 4 ماه و نیم است(135 روز) که 3ماه(90 روز)  در دانشگاه و 45 روز در وزارت علوم .

طبق اسناد و آمار موجود در سامانه میانگین توقف پرونده هایی که به وزارت علوم برای تایید نهایی در هیأت مرکزی ارجاع شده اند در 6 ماه نخست امسال 31 روز بوده است. ما سعی کردیم زمان خود را کوتاه کنیم، لذا از دانشگاه ها تقاضا می کنیم که مراعات نمایند، بررسی کردیم میانگین توقف همین پرونده ها در دانشگاه ها در 6 ماه نخست امسال 208 روز بوده است و این برای ما قابل قبول نیست، مدت زمان قانونی دانشگاه ها 90 روز است و باید دوره رسیدگی به این پرونده ها در دانشگاه ها کاهش پیدا کند.

امیدوارم که خدای متعال همه ی ما و شما را یاری نماید که بتوانیم خدمت گذاران صادقی برای اهل علم باشیم، اهل علمی که همان کسانی هستند که در روایتی می فرمایند : ملائکه بال هایشان را زیر اهل علم می گسترانند قطعا اهل علم فقط کسانی نیستند که علم دین را می آموزند ، بلکه همه ی کسانی که در هر رشته ای درس می خوانند همه اهل علم هستند ، همه ی اعضای هیئت علمی را مکرّم و واجب الاحترام می دانیم ، این منصب را که خدمت گذاری به اهل علم هست را به همه ی شما تبریک می گوییم.